امام آزادی خواهی امروزه بیشتر از سال ۶۱ هجری قمری ، حسین بن علی در دنیا شناخته شده است و وضع بگونه ایست که متفکران و روشنفکران و آنهایی که بی غرضند ، وقتی به تاریخ اسلام بر می خورند و ماجرای امام حسین (ع) را می بینند ، احساس خضوع می کنند آنهایی که از اسلام سر در نمی آورند ، اما مفاهیم آزادی ، عدالت ، عزت اعتلاء و ارزشهای والای انسانی را می فهمند ، با این دید نگاه می کنند و امام حسین ، امام آنها در آزادیخواهی و در عدالت طلبی ، در مبارزه با بدیها و زشتی ها ، در مبارزه با جهل و زبونی انسانهاست چرا قیام؟ نه می توانیم بگوییم که حضرت قیام کرد برای تشکیل حکومت و هدفش تشکیل حکومت بود ، و نه می توانیم بگوییم حضرت برای شهید شدن قیام کرد بنده به نظرم این جور می رسد : آن کسانی که گفته اند «هدف ، حکومت بود» ، یا «هدف شهادت بود» ، میان هدف و نتیجه خلط کرده اند؛ نخیر، هدف اینها نبود امام حسین علیه السلام هدف دیگری داشت، منتها رسیدن به آن هدف دیگر، حرکتی را می طلبید که این حرکت ، یکی از دو نتیجه را داشت: حکومت یا شهادت البته حضرت برای هر دو هم آمادگی داشت ؛ هم مقدمات حکومت را آماده می کرد و هم مقدمات شهادت را آماده می کرد . و کلاً هم برای این توطین نفس می کرد، هم برای آن. هدف قیام اگر بخواهیم هدف امام حسین علیه السلام را بیان کنیم، باید اینجور بگوییم که : هدف آن بزرگوار ، عبارت بود از انجام یک واجب عظیم از واجبات دین، که آن واجب عظیم را هیچ کس قبل از امام حسین -حتی خود پیغمبر- انجام نداده بودند؛ نه پیغمبر این واجب را انجام داده بود ، نه امیرالمومنین ، نه امام حسن مجتبی یک رکن اسلام فقط یک حکم از احکام نظام اسلامی را پیغمبر گفته بود ولی عمل نکرده بود این یک رکنی از ارکان نظام اسلامی است آن این بود که هرگاه این قطار منظم جامعه اسلامی و نظام اسلامی از خط خارج بشود، و روند کلی این نظام تغییر پیدا کند، تکلیف چیست؟ اگر بنیانگذار اسلام بیاید و همه احکام اسلامی را بیان کند این یکی را بیان نکند کار ناقصی کرده ، اما پیغمبر این را برای مسلمانان بیان کرده گفته بود که اگر یک وقتی نظام اسلامی از خط اسلام خارج بشود و این جهت حرکتی که جامعه اسلامی دارد اگر بوسیله قدرتمندان، بوسیله زورگویان ، بوسیله منافقان، بوسیله جا زدگان در سطح مسلمانان یک چنین انحرافی به وجود بیاید در مقابل این انحراف چه عملی باید انجام داد؟ این را پیغمبر گفته بود، اما خود پیغمبر عمل به این نکرده بود. چرا؟ چون تا پیغمبر سرکار بود که انحرافی پیش نمی آمد، تا خود پیغمبر به آن حکمی که در مقابل انحراف چه باید کرد عمل کند. این باید در زمان جانشینان پیغمبر می بود ؛ این جانشین کی باشد فرقی نمی کند ، بسته به این بود که آن شرایط خاص در زمان کدام یک از ائمه بعد از پیغمبر پیش بیاید . آن شرایط در زمان امیرالمومنین پیش آمد. امیر المومنین آنجور عمل کرد . اگر در زمان امام علی النقی یا مثلاً امام حسن عسکری علیهماالسلام آن شرایط پیش می آمد ، آن امام آنجور عمل می کرد. اما این شرایط در علم الهی معلوم بود و رسول اکرم هم پیش بینی کرده بود و واقعیت خارجی هم این بود که در زمان حسین بن علی پیش آمد ، آن هم نه در اول امامت حسین بن علی، در دهمین سال امامت حسین بن علی علیه السلام، و لذا امام حسین علیه السلام بایستی به آن تکلیف عمل می کرد . برای اینکه نظام اسلامی را -که داشت از خط خارج می شد و یا خارج شده بود- با آن عمل ، با ادای آن واجب، با انجام آن تکلیف به وضع اول خودش برگرداند حسین بن علی بودوماهیت عاشوراوقیام عاشورا این است. این تکلیف موتور انقلاب ما حضرت یک سخنرانی کردند . در آن سخنرانی گفتند : «ایها الناس» ای مردم ! یعنی ای مردمی که با من همراهید و می خواهید بفهمید که ماهیت حرکت ما چیست ؟ و ای مردمی که امروز به صورت دشمنان ما در مقابل ما قرار گرفتید ! و ای بی تفاوت هایی که خبر قیام حسین به شما خواهد رسید و نمی دانید که پسر پیغمبر چرا قیام کرد ؟ و ای کسانی که در تاریخ مایلید احکام اسلام و احکام و شرایع الهی را بدانید و نمی دانید ما چرا قیام کردیم ؟ بدانید ایها الناس ان رسول الله قال من رَئا سلطاناً جائراً مستحلاً لحرم الله ناکثاً لعهد الله یعمل فی عباد الله بالجور و العدوان فلم یغیّر علیه بقول و لا فعل کان حقاً علی الله ان یدخله مدخله این حرف پیغمبر است یعنی من از خودم ، مردم ! حرف نمی زنم من نظر و سلیقه شخصی ام را نمی گویم، این همان حکمی است که پیغمبر گفته؛ من دارم عمل می کنم آن حکم را . آن حکم این است ؛ که هرگاه دیدید در راس جامعه آن کسی قرار گرفته است که جور و ظلم به مردم می کند ؛ یک قدرت ظالم و ستمگر است که در میان مردم با ظلم ، با دشمنی ، با کینه ، با بددلی نسبت به مردم رفتار می کند یعنی محبت مردم در دلش نیست ، علاقه به مردم ندارد ، مصالح مردم برایش مهم نیست ، مصالح خودش برایش مهم است ، وقتی چنین چیزی دیدید ، هر کسی ببیند یک چنین وضعی را و در مقابل این وضع مقاومت نکند ، قیام نکند و اظهار وجود نکند «کان حقاً علی الله ان یدخله مدخله» یعنی همان سرنوشتی که در قیامت آن ظالم دارد، حق است بر خدا که آن سرنوشت را به این آدم ساکت هم بدهد این همان موتوری بود که انقلاب ما را به حرکت در آورد .